Gewend, maar toch nog niet helemaal - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu Gewend, maar toch nog niet helemaal - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu

Gewend, maar toch nog niet helemaal

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Deborah

26 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Sinds twee weken hebben we een scooter. Het verkeer is één grote chaos en je moet links rijden, dus in het begin was het wel even wennen en soms doodeng. Maar oefening baart kunst. Het is ideaal om overal naartoe te gaan.

Afgelopen maandag was in heel Yogyakarta de stroom uitgevallen, op een paar grotere restaurants na was het overal donker. We wilden onze goede wil tonen, door toch een uur flink te zweten tijdens de zumba, maar dit ging helaas niet door. Toen zijn we maar naar een restaurant gegaan en hier hebben we lekker ijs gegeten.

We hebben ons eerste tentamen gehad. Dit is totaal anders dan in Nederland.
Ten eerste: Je mag naast elkaar blijven zitten.
Ten tweede: Het was een open boek tentamen, waarbij je ook je schrift, opdrachten en aantekeningen erbij mocht houden.
Ten derde: Iedereen was aan het overleggen. Hierbij hebben we ons maar aangepast aan de cultuur.
Resultaat: 10

Dit fantastische resultaat hebben we gevierd met een heerlijk etentje met een oud collega van EY van Deborah. Ze was hier op vakantie met familie en het was heel gezellig en leuk om Nederlands te spreken. Wat een leuke en lieve familie!

Na een maand wachttijd hebben we ook ons paspoort weer terug. We hebben nu een permit stay en een re-entry zodat we ook naar Kuala Lumpur en Singapore mogen. Dit staat namelijk op de planning om naartoe te gaan met Kerst en Oud en Nieuw. Daarnaast hebben we ook een document van de politie gekregen, deze moeten we altijd bij ons hebben. Ze kunnen alleen niet heel goed overschrijven, er zit namelijk een fout in de brief van Marlies. Maar dit schijnt hier geen probleem te zijn en hoeft dus ook niet aangepast te worden.

Op een zonnige woensdagmiddag zaten we in het winkelcentrum gezellig wat te drinken. Toen ons in een keer werd gevraagd of we Nederlands zijn. Deze man heeft zichzelf Nederlands geleerd en kon dit redelijk vloeiend. Hij heeft ons allemaal tips gegeven over mooie bezienswaardigheden op Java.

• 26 Oktober 2014 - 20:38

Marieke:

hoi dames
    weer een leuk verslag, erg leuk om jullie zo te volgen. en ook bijzonder dat je op deze manier een deel van je studiepunten kunt vergaren! en mooi ook te lezen dat jullie nog veel andere plaatsen gaan zien. gelijk hebben jullie, nu je daar bent. heel veel plezier met alles wat julllie doen!
    liefs van marieke en de hele huiskesclan xxx

• 26 Oktober 2014 - 21:39

Gerrit Franke:

Fijn om weer iets van jullie te horen en blij dat het goed gaat.
    Jullie merken nu dus dat je in een andere cultuur terecht bent gekomen.
    Leuk toch maar misschien zijn er nog meer verrassingen; moeten wel mooie zijn dan.....

Hoop spoedig weer van jullie te horen (lezen)..
    Groeten.................

gerrit franke

• 26 Oktober 2014 - 21:48

Oma Franke:

Leuk weer iets van jullie te horen, en jullie vermaken je nog steeds goed.
    Maak er nog een mooie tijd van, dank je wel voor het mooie verslag.

groetjes Oma.

• 05 November 2014 - 14:16

Shirley:

Hoi Deborah en Marlies, het was echt een leuke/gezellige ontmoeting in yokja en ook het eten was heerlijk.
    Volgens mij komen jullie ouders gauw naar Yokja en hebben jullie al besloten waar jullie oud en nieuw vieren? Genieten van het mooie azie en doen jullie voorzichtig aan op de scooter.
    Liefs Shirley uit holland en de fam die nog lekker op bali zitten :-(

• 22 November 2014 - 13:17

Bettie Van Lier:

Deborah, van harte gefeliciteerd met je verjaardag in een vreemd land,vergeet je je hele leven niet!!! maak er een mooie dag van! fijn dat je ouders er ook zijn.

knuffel Oma Bettie