Eerste twee weken school - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu Eerste twee weken school - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken school

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Deborah

06 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

De eerste twee weken school zitten er al weer op! Het was wel even wennen, na een lange vakantie. We hebben de volgende vakken:
- Bridging program / Business communication
- Introduction to accounting
- Business and entrepreneurship
- Quantitive methods for decision making
- Bahasa (Indonesische taal)
Bij de eerste 2 vakken zijn de mensen uit de klas erg aardig, leuk en vooral gezellig. Bij Business and entrepreneurship en Quantitive methods for decision making zitten we bij mensen uit een hoger jaar. Je zou dus verwachten dat deze zich volwassener gedragen, de realiteit is omgekeerd. Het is een en al geschreeuw en gegil. Ook bij de lessen van het hogere jaar hebben we ons verbaasd… Vooral bij Business and entrepreneurship gaat het er kinderachtig aan toe. Als de leraar ‘Hello’ zegt moeten wij ‘Hi’ zeggen en andersom, dit is niet alleen aan het begin van de les maar ook tussendoor als de leraar daar zin aan heeft. Dit gaat voor ons toch wel iets te ver, wij groeten alleen aan het begin van de les.
Een ander leuke activiteit tijdens deze les is het gooien van tennisballen richting/in de prullenbak. Dit moesten we driekwartier lang doen. Daarbij ging het uiteindelijk om risico’s nemen. Dit had volgens ons ook in 5 minuten gekund.

De verschillen tussen de scholen hier en in Nederland is dat we hier bijna al het huiswerk moeten inleveren (dus je moet het ook echt maken.. ) en er zijn meer presentaties. De huiswerkopdrachten moet geschreven ingeleverd worden. Ook is het verplicht om een lange broek, shirt met lange mouwen en een kraagje te dragen en het is verboden om slippers te dragen.

In een weekend zijn we naar de bios geweest, het gaat hier wel iets anders dan in Nederland. Het is namelijk veel goedkoper en er zijn geen reclames vooraf maar ook geen pauze tussendoor. Ook zijn we een relax dagje naar een zwembad van een hotel geweest. Dit was gratis, omdat het personeel dacht dat we in het hotel verbleven (iedereen denkt namelijk dat we toerist zijn, dit is soms heel handig).

Ria had ons gevraagd om te helpen met lesgeven op schooltje in een klein, arm, afgelegen dorpje. De kinderen hebben speciaal voor ons gezongen, traditionele dans gedaan en we hebben spelletjes gedaan. De kinderen hadden nog nooit eerder buitenlanders gezien, dus ze waren (vooral in het begin) erg teruggetrokken en keken ons verbaasd en raar aan. We hebben hier iets over Nederland verteld en er werd ons gevraagd om motivatie te geven om goed je best te doen op school en Engels te leren.

Afgelopen weekend zijn we naar het stadje Dieng geweest, hier hebben we de zonsopgang gezien. Hierna hebben we een tempel bezocht, een theeplantage en zijn we ook naar de tweelingmeren en het zwavelmeer geweest.

Gisteren was het Idul Adha, dit is een feestdag die te vergelijken is met kerstmis. Het is hier traditie om te gaan barbecueën en Ria had ons uitgenodigd om met haar mee te gaan. De BBQ is hier wel totaal anders dan in Nederland. Ze slachten namelijk de koeien en geiten hier zelf (dit is een ritueel voor Idul Adha). Het eten wordt eerst allemaal klaargemaakt en pas daarna wordt er gegeten, hierdoor is alles al koud. Ook is er geen tafel, maar werd er op de grond gegeten. Daarnaast hadden we ook geen bord maar bananenbladeren , hier werd alles opgelegd en dan kon je pakken wat je wou eten (met de handen uiteraard).

Een ander groot verschil, is de obsessie om wit te zijn. Bijna alle meiden hier gebruiken whitening cream en op de scooter heeft iedereen een jas aan, zodat er minder zon op je schijnt. Daarnaast zijn er ook nog een paar die er handschoenen bij aantrekken, niet te vergeten dat het hier tussen de 30 en 35 graden is.

• 06 Oktober 2014 - 21:27

Miny Franke:

Net jullie verslag gelezen, het was weer geweldig.
    Wat jullie daar allemaal mee maken, dat is genieten.

groetjes Oma Franke

• 08 Oktober 2014 - 12:15

Gerrit Franke:

prachtig dat wij op de hoogte blijven met jullie belevenissen.
    dank...............

• 08 Oktober 2014 - 21:24

Marieke:

hoi Marlies en Deborah
    ik was al benieuwd hoe het met jullie was. nu blijkt dat de melding dat er een bericht van julllie is in de spambox terecht komt.. handig.
    prachtig om te lezen en zien wat jullie allemaal doen en nog mooier natuurlijk om het zelf mee te maken. indrukwekkend vind ik jullie verhaal van het bezoek aan het schooltje.
    wat een ervaring in deze andere cultuur. leuk om jullie te volgen.
    veel succes op school!
    Liefs marieke

• 10 Oktober 2014 - 12:24

Rikie Van Lier:

Dag Marlies en Deborah,
    Wel heel bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Spannend zo nu en dan.
    Het is fijn om jullie zo te kunnen volgen.
    Groet,
    Rikie