De eerste week: toerist uithangen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu De eerste week: toerist uithangen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marlies en Deborah - WaarBenJij.nu

De eerste week: toerist uithangen

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Deborah

09 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Afgelopen week hebben we niet heel veel gedaan, we moesten vooral wennen aan het grote cultuurverschil, de temperatuur en met name onze jetlag verslaan. Als eerste was het lastig om te bedenken wat we als ontbijt konden nemen, aangezien de meeste mensen hier drie keer per dag rijst eten. Nu is rijst wel lekker, maar drie keer per dag gaat toch wel ver. Uiteindelijk hebben we als ontbijt cornflakes gehaald.
Ook de lunch en het diner is elke keer weer een verrassing, vaak bestellen we maar iets en dan zien we wel wat het is. Zo hebben we koeienstaart gegeten, dit was op zich wel lekker alleen het grootste gedeelte was vet.

Ook zijn we al een keer naar de universiteit gegaan om een test te maken voor de les Bahasa. Voor deze test moesten we alle Indonesische woorden opschrijven die we wisten. Dit was een groot succes, want verder dan 4 woorden kwamen we niet. Gelukkig was dit niet zo'n probleem, aangezien de 4 andere internationale studenten uit Australië ook vrij weinig wisten.

Vrijdag zijn we naar de Borobudur geweest samen met Rezha en Anan, dit zijn buddies van de universiteit. Na een uur rijden kwamen we aan bij de tempel en hebben we de trappen beklommen. Eenmaal bovenop de tempel vertelde Anan ons dat we zeven rondjes moesten lopen zonder te praten, hierbij moesten we iets wensen.
Het was heel erg lastig om niet te praten, aangezien iedereen met ons op de foto wou. Het is voor de Aziatische mensen kennelijk erg leuk om selfies te maken met westerse mensen. Er kwamen zelfs een aantal groepen schoolkinderen naar ons toe voor een foto. Ook kwam er een moeder met een huilend kind op de arm naar ons toe voor een foto, alleen wou het kind niet, wat best zielig was. Na zo'n 100 foto's konden we naar beneden lopen om zelf ook even een foto te maken.

Zaterdagavond zijn we naar een art festival geweest. Hier was een voorstelling met improviserende dans. De omgeving was heel mooi aangekleed met allemaal kaarsjes en een waterval. Hierdoor kreeg je een zeer goede indruk en hoge verwachtingen. Dit laatste viel hééél erg tegen.

Zondag hebben een auto met chauffeur gehuurd samen met Ellis en Claire. Eerst zijn we naar een grot geweest, goa pindul. Daarna zijn we doorgereden naar het strand, Sundak. Het strand was mooi, maar je kunt hier niet in je bikini gaan liggen. Zelfs met je kleren aan word je door iedereen aangestaard en worden er ongegeneerd foto's van je gemaakt. Je kunt 10 keer zeggen dat je dit niet wilt, maar het wordt toch gedaan.

Maandag en dinsdag hebben we oriëntatie gehad op de universiteit, hierbij werd er wat over de universiteit verteld en hebben we ons rooster samengesteld.

• 12 September 2014 - 12:50

Rikie Van Lier:

Marlies, gefeliciteerd met je verjaardag. Op dit moment voor jou bijna al voorbij. Leuk om jullie verslag te lezen.
    Wel bijzonder studeren in Indonesie. We blijven jullie volgen!!
    Lieve groet,
    Rikie/Til

• 17 September 2014 - 21:45

Gerrit Franke:

dag marlies, wat verlaat, maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Overigens dank voor jullie verslag. fijn dat jullie ons op de hoogte houdt met de belevenissen.
    Nog een goed verblijf op Malie.
    Benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben.

groeten opa.